Blokker Winsum: “We hebben deze zware tegenslag altijd als een uitdaging gezien.”

Wie bij De Blokker van Patrick en Tanja Otter in Winsum door de winkel loopt, heeft grote moeite om te zien wat er na het stormend jaar van het concern eigenlijk veranderd is. De schappen liggen gewoon vol, de huishoudelijke apparaten, pannen en ketels, speelgoed, schoonmaakartikelen, ze zijn er gewoon. Van het huismerk, van Brabantia, Mepal en Leifheit. “Zo’n 85 procent van het assortiment dat we hadden, is er gewoon,” zegt Patrick. “Zelfs het personeel is gebleven.”

Het is niet mis wat er gebeurd is. Van de 400 Blokker winkels zijn er in Nederland na het faillissement nog 45 over. Dit zijn de zelfstandige ondernemers die een licentie hadden, zeg maar bij de winkelketen waren aangesloten. De curator heeft alles verkocht, de voorraden, de panden, alle personeel kwam op straat. Een ondernemer, Roland Palmer kocht de formule en de naam van het bedrijf en de website blokker.nl op. De 45 zelfstandige Blokker-ondernemers verenigden zich onder de oude naam Blokker. Patrick: “De grote leveranciers werken graag mee. Brabantia, Leifheit die zaten ook met hun voorraden en het wegvallen van afzet. Een enkele grote leverancier is weggevallen om allerlei redenen, voor de rest is het assortiment waar we bekend om zijn in stand gebleven.”

Een hobbel was het kassasysteem. Met een druk op de knop aan het eind van de dag was de verkoop bekend en ging de bestelling voor de aanvulling naar het distributiecentrum en bij wijze van spreken stond de bestelling de volgende dag al op de stoep. De bestellingen gaan nu naar de afzonderlijke leveranciers en dat is wat omslachtiger. “Voor de klant is het hetzelfde gebleven. Zelfs de twee jaar garantie, op eerder gekochte producten als op nieuwe producten,” zegt Otter met nadruk. “Daar mag geen twijfel over bestaan.”

Otter begon de zaak in 2000. Een zaak opbouwen en handhaven tegen de opkomende concurrentie van de webshops, de corona-crisis te boven komen, en dan de klap van de instorting van het Blokker-concern. Hoe zijn zij dit persoonlijk doorgekomen? “Tanja en ik hebben altijd het vertrouwen gehad dat het goed zou komen. Het was een spannende periode maar we wisten ons gesteund door het personeel dat achter ons stond. Er is geen sprake van geweest dat ze van baan zouden veranderen. En ook de brede sympathie die we in Winsum hebben ondervonden, heeft ons gesterkt in de overtuiging dat het goed komt. We hebben deze zware tegenslag altijd als een uitdaging gezien.”

In het Groningse zijn nog vier Blokkers over, in Leek, Vlagtwedde, Musselkanaal en in Winsum. Otter: “Er komen zelfs klanten uit de Stad, voor Blokker.”