VVD-Kamerlid nieuwe burgemeester Groningen

GRONINGEN – Roelien Kamminga (VVD) wordt voorgedragen als de nieuwe burgemeester van de gemeente Groningen. Dat is maandagavond bekendgemaakt in een extra raadsvergadering in het Groninger stadhuis.

Kamminga volgt burgemeester Koen Schuiling (VVD) op. Mirjam van ’t Veld (CDA) neemt de honneurs momenteel waar als waarnemend burgemeester, nadat Schuiling vorig jaar besloot te stoppen als burgemeester van Groningen.

“Ik ben heel blij en vereerd met deze voordracht. Een once in a liftetime opportunity, helemaal voor iemand die geboren en getogen is in de provincie Groningen. Ik kijk uit naar mijn nieuwe rol, een nieuwe kennismaking met deze geweldige stad en de inwoners van de gemeente Groningen”, laat Kamminga weten in een eerste reactie, bij RTV Noord.

Roelien Kamminga is geboren in Groningen op 13 april 1978 en woont in Zuidbroek. Ze behaalt haar vwo-diploma op het Winkler Prins in Veendam om vervolgens Internationale Betrekkingen te studeren aan de RUG (1999 – 2004). Kamminga gaat vervolgens aan de slag bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Ministerie van Defensie. In 2019 wordt zij  ‘Programmadirecteur Groningen’ bij het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Dat doet ze twee jaar, omdat ze in 2021 gekozen wordt als Kamerlid.

De aanbeveling van Kamminga als nieuwe burgemeester van Groningen wordt aangeboden aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De benoeming is definitief zodra het Koninklijk Besluit daartoe getekend is. Het streven is dat Kamminga eind juni als burgemeester in Groningen wordt geïnstalleerd.