Eddie van Marum vindt eerste kievitsei in de provincie
ADORP – Zondag (8 maart) is vlakbij Adorp het eerste kievitsei in onze provincie gevonden door Eddie van Marum. Landschapsbeheer Groningen en BoerenNatuur Groningen West hebben het ei gecontroleerd en goedgekeurd. Het nest bevond zich op een graslandperceel aangrenzend aan een plas-dras en bestond uit één ei. Bijzonder detail: het ei is op precies hetzelfde graslandperceel als vorig jaar gevonden.
Het vinden van het eerste kievitsei betekent ook dat het weidevogelseizoen is begonnen. Weidevogels broeden op het boerenland. Zonder beschermende maatregelen lopen veel nesten en eieren de kans te worden vernietigd door werkzaamheden op het land. Weidevogelvrijwilligers trekken daarom van februari tot half juni het land in om samen met boeren weidevogelnesten te zoeken en te beschermen.

Voor Eddie van Marum is het een primeur dat hij het eerste kievitsei vindt. De afgelopen twee jaar vond hij al wel het eerste grutto-ei. Hij zet zich al ruim 35 jaar in voor het creëren van ruimte voor weidevogels, in samenwerking met boeren.
Landelijk werd het eerste ei dit jaar gevonden op 5 maart in Ravenstein, Noord-Brabant.











