KNRM Lauwersoog in actie voor gestrande wadlopers bij Ameland
AMELAND – Zondagochtend werden de vrijwilligers van KNRM Lauwersoog om 06.48 uur gealarmeerd voor wadlopers in problemen. Naast het station van Lauwersoog werden ook de stations van KNRM Ameland Ameland en KNRM Schiermonnikoog, evenals een helikopter, gealarmeerd.
Een groep van 28 wadlopers en 4 gidsen was onder Ameland op het Amelander Wad in de problemen gekomen doordat ze werden omsloten door water. De Nederlandse Kustwacht werd gealarmeerd, die direct groots opschaalde. Vanuit Ameland, Schiermonnikoog en Lauwersoog kwam de KNRM met in totaal negen reddingboten in actie.
De reddingboot van Ameland was als eerste ter plaatse en kreeg de groep visueel, maar kon vanwege de diepgang niet bij de groep komen. Even later arriveerde dehelikopter die begon met het hoisten (met een speciale hijstuig of draagband redden) van de wadlopers. Een groep van 14 wadlopers werd door de helikopter gehoist en naar de Ballumerbocht op Ameland afgezet. Ondertussen was het water gestegen en daardoor konden de kleinere reddingboten dichterbij komen en zo enkele wadlopers oppikken. De helikopter keerde nog terug en heeft de laatste wadlopers ‘opgevist’.

De diverse hulpdiensten die ondertussen in Holwerd waren verzameld om de oversteek te maken, konden huiswaarts keren, nadat bekend was gemaakt dat de wadlopers het allemaal goed maakten.
(Tekst + foto’s: KNRM Lauwersoog)











