Horeca in Groningen leunt sterk op jongeren, maar ontgroening dreigt
GRONINGEN – Het aantal WW-uitkeringen in de provincie Groningen nam in april licht toe, ook in de horeca. Tegelijkertijd blijven veel werkgevers in deze sector moeite houden om voldoende personeel te vinden. Vooral jongeren zijn onmisbaar.
Scholieren en studenten werken vaak in restaurants en cafés als oproepkracht in de avonden, weekenden en vakantieperiodes. Maar gevaar dreigt voor werkgevers. Demografen verwachten dat het aantal jongeren in Nederland de komende jaren zal afnemen. Hierdoor kan het voor horecabedrijven nog lastiger worden om vacatures te vervullen. Werkgevers zullen zich daarom niet alleen moeten blijven richten op het aantrekken van jonge medewerkers, maar ook op het behouden van personeel en het beter benutten van andere leeftijdsgroepen.
Het horecaseizoen staat voor de deur. Dat betekent dat de lente- en zomermaanden weer volop in het teken staan van volle terrassen, festivals en volgeboekte restaurants. Voor de Groningse horecabranche is dit de periode waarin de handen uit de mouwen moeten: de vraag naar personeel stijgt en de sector draait op volle toeren. De horeca behoort tot de sectoren met het jongste personeelsbestand van Groningen. Waar gemiddeld 25% van alle werknemers in Groningen tussen de 15 en 27 jaar oud is, ligt dat percentage in de horeca met 68% aanzienlijk hoger.
Veel jongeren combineren hun studie met een baan in de horeca vanwege de flexibele werktijden, de lage instapdrempel (zonder dat specifieke werkervaring nodig is) en omdat het hen een inkomen oplevert naast de studie. Ook werken veel jongeren als uitzendkracht, waardoor horecabedrijven flexibel kunnen inspelen op drukke periodes zoals de zomermaanden, tijdens festivals en in de weekenden.











