Bedumer atleten actief in Marathon Groningen en op de VAM-berg
BEDUM – Afgelopen zondag werd voor het eerst sinds achttien jaar de ‘Marathon Groningen’ georganiseerd. Naast de marathon (42,2 kilometer) was er ook een halve marathon en een tien kilometer. Onder het totaal van 12.500 deelnemers bevonden zich 27 atleten van de Loopgroep Bedum.
De 2700 lopers op de tien kilometer vertrokken als eerste om half negen in de ochtend. Eva Toebak was de snelste op deze afstand met een tijd van 51 minuten. Ellen Kruizinga debuteerde op deze afstand in 1:03:08 en Trieneke v.d. Heide verbeterde zich tot 1:02:55. Deze afstand werd ook gelopen door Harmina Toolsema 56:04 en zoon Ruben in zijn eerste tien kilometer 48:35, Heino Pot 59:54, Liesbeth Zwakenberg 1:01:03, Miranda Dijk 1:01:20, Johan Koster 1:01:20, Rieta Steeman 1:02:01 en Sander de Vries 1:06:54.
De halve marathon met 6500 deelnemers startte 45 minuten later. Het werd toen al verraderlijk warm. Succes was er voor Annemarije Souër. Met een tijd van 1:34:34 legde ze beslag op de winst bij de vrouwen 40. Wilco Huiskens was rapper (1:33:07). Wouter Jacobs (2:04:13) en Andre Hooghuis (2:16:11) debuteerden uitstekend op deze afstand. De ‘halve’ werd ook gelopen door Tim Wolters 1:55:13, Cor Klomp met Thom Snijder 1:59:44, Geert Reiffers 2:01:26, Piet Kempenaar 2:03:58, Mara Kuipers 2:11:54, Henk Schuitema 2:17:32 en Ingrid de Boer met Lisanne Huiskens 2:20:38.
De warme en broeierige hele marathon met 2800 deelnemers startte om half elf. Rien Timmer debuteerde op karakter in 5:22:46. Hilbert Elsinga was de snelste met een uitstekende 3:09:02. Alex Oskam liep keurig naar 3:53:44. Erik van Dijken (blessure) en Jorien Zwart (warmte) moesten helaas na 23 en 34 kilometer de handdoek in de ring gooien.
Loopgroep Bedumers beklimmen opnieuw ‘de Col’
Bedum – Een zestal atleten van de Loopgroep Bedum gaf afgelopen weekend acte de présence op de VAM-berg in Wijster (Col du VAM). Deze berg, die origine een vuilnisbelt is, heeft op het hoogste punt een hoogte van 48 meter. De organisatie RunForestRun heeft een parcours met een ronde van 3,3 kilometer uitgezet met in elke ronde ongeveer honderd hoogtemeters. Gedurende twaalf, acht of vier uur moeten de lopers zo veel mogelijk rondjes afleggen op het grotendeels onverhard parcours. Het was er opnieuw warm en broeierig weer, maar toch wisten de atleten totaal 148 rondjes af te leggen met een totale afstand van 488 kilometer en 14800 hoogtemeters.

De lopers van de twaalf uur. V.l.n.r: Simon, Marijn en Chris Ruigendijk, Bram Wubs, Edward Pechler en Harmen Stam (Foto: Loopgroep Bedum)
In twaalf uur noteerden Harmen Stam en Marijn Ruigendijk elk 22 ronden, goed voor 74 kilometer per persoon met 2200 hoogtemeters. Edward Pechler bleef slechts een enkel rondje achter (21 en 69 kilometer), terwijl Chris Ruigendijk en Brams Wubs de teller lieten stoppen op 20 ronden (68 kilometer). Simon Ruigendijk voltooide in de twaalf uur 19 ronden (63 kilometer).
Erik Stam en Inge Ruigendijk liepen beide in acht uur elk 12 ronden goed voor dik 40 kilometer en 1200 hoogtemeters.
Pechler en de familie Ruigendijk gebruikten deze uitdaging in de voorbereiding voor de Eiger Ultra Trail in juli.
Tijdens zijn verblijf in Slowakije nam Melle van der Meer deel aan Salibský Polmaratón over 21,1 kilometer onder warme omstandigheden. Op de meet klokte hij 1:48:55.











